Wednesday, September 2, 2009

Apa bukti cinta kita????

Seperti malam2 sebelum ni,rutin terawih tetap saya laksanakan...
Malam itu, selepas terawih, imam membuat pengumuman tentang satu majlis ilmu yg akan dilaksanakan setelah selesai solat terawih..
menurut imam tersebut majlis ilmu tu akan dijalankan selama 5-10 minit..
Alhamdulillah..syukur kehadrat Ilahi, lega mendengarnya..bukan setakat lega..tapi seronok pun ada gak..dah agak lama diri ni tak ditarbiah..dah agak lama jugak diri ni terasa ketandusan..terasa "dahaga" sangat..alhamdulillah, nampaknya masih ada yg mengerti keperluan umat..

Selepas membuat pengumuman pendek tu, majlis pun bermula:

"Tidak sempurna iman sesorang itu selagimana dia tidak mencintai aku (Rasulullah s.a.w) melebihi dia mencintai kedua ibubapanya, jiran2nya, sahabat2nya dan semua urusan dunianya"..

Lebih kurang cam tu la ayat pembuka pengisian tersebut..semua jemaah diam..kusyuk mendengar, sambil mentafsir maksud yg cuba disampai oleh imam tadi..saya tersenyum sendiri..terasa sedikit excited..seronok sangat..imam tadi menambah:

Bukannya kita tak boleh cinta atau sayang pada mak ayah, bukan kita tak boleh sayang pada sanak saudara kita, dan bukan kita tak boleh sayang pada jiran tetangga kita..maksudnya, kita kena sayang pada Nabi Muhammad s.a.w melebihi kita sayang pada insan2 yg lain..jangan la sahabat2 tersalah tafsir. Kita bukan dilarang sama sekali menyayangi kedua ibu bapa kita, tapi kasih dan sayang kita pada mereka haruslah tidak melebihi cinta kita pada Rasul tercinta..


cuba sahabat2 lihat, bila couple kita sanggup menghabiskan top up kita utk yg tersayang. Kita sanggup menghabiskan duit utk insan yg kita cintai. itu caranya kita nak menzahirkan rasa sayang dan cinta kita pada pasangan kita. Tapi apa bukti yg kita sayangkan Rasulullah??? Kalau kita sanggup dan sudi menghabiskan masa kita utk yg tersayang, kita seharusnya buat lebih dari tu utk menzahirkan cinta dan sayang kita pada Rasulullah..Cinta kita pada Rasulullah harus melebihi cinta kita pada insan2 yg lain. Jadi kalau kita sanggup menghabiskan masa berjam2 utk menceriakan, utk membuktikan cinta pada insan tersayang, jadi kita seharusnya menghabiskan masa berhari-hari utk Rasulullah bagi membuktikan kita menyayangi dan mencintai beliau.

cuba sahabat2 tanya diri sendiri, apa yg telah kita lakukan utk membuktikan atau menzahirkan rasa kasih dan sayang kita pada Rasulullah?? Apa yg telah kita korbankan demi membuktikan cinta kita pada Rasulullah s.a.w?? apa yg telah kita sumbangkan demi cinta kita pada beliau??

cuba kita betul2 zahirkan cinta kita pada yg selayaknya. kalau dulu kita asyik dok cerita pasal pasangan kita, jadi mulai sekarang ceritalah pasal "pasangan" kita ni dekat sahabat2..cuba cerita pasal Rasulullah tecinta ni dekat sahabat2..kalau yg ni, nak cerita kat mak ayah pon boleh gak. Tak perlu risau mak ayah marah. insyaAllah diorang suka..bukan takat suka, sayang pun ada..cuba kita perkenalkan "kekasih" kita ni pada insan terdekat..cuba kita amik tau biodata, peribadi, sikap, teladan dan riwayat hidup beliau.

Kalau kita ni jenis yg suka dok puji2 kebaikan pasangan kita..jgn nk tipu kata x penah buat (bg yg couple la)..cuba ubah..cuba kita puji2 Rasulullah..kalau rasa suara dia merdu n suka nyanyi plak, cuba selawat keatas junjungan besar Nabi Muhammad s.a.w.. gunakan suara merdu kita tu utk menzahirkan cinta kita pada beliau...

wallahulam...sama2 kita fikir2kan =)...

2 comments:

Tg Abd Ghafar B Tg Ahmad said...

Teringat tazkirah ringkas daripada imam selepas melakukan solat terawih 4rakaat. Ustaz menyatakan betapa Rasulullah berdoa pada Allah semasa perang badar sehingga jatuh serban baginda.

Dan sabit perang Badar tersebutlah ummat manusia kini, kita semua menerima Islam sekarang.

Sungguh besar pengorbananMu, Ya Rasullullah. Kami sungguh merinduimu..

insan_kerdil said...

Alhamdulillah...betapa bertuahnya kita menjadi Umatnya..

Sungguh mulia pengorbananMu ya Rasulullah..

sesungguhnya tidak terbalas segala jasa dan pengornanMU buat umatMU yg tercinta..