Wednesday, March 16, 2016

Cuak. Risau. Takut.

Mata memandang kiri dan kanan sebab nak melihat apa sebenarnya pandangan alam sekeliling. Apa sebenarnya respon orang sekeliling. Penat kepala mentafsir apa sebenarnya maksud kehidupan. Sungguh, haru rasanya bila kepala dah rasa nak pecah tapi diri masih belum ketemukan jawapan yang dicari. Patut ke? Harus ke? Wajib ke? Perlu ke? Haru sungguh fikirkan masalah yang satu ni. Rasanya dah semua jenis sifir kebarangkalian dah digunakan. Allah, berikanlah daku jawapan.

Itulah dilema yang kita terpaksa lalui setiap kali nak buat sesuatu keputusan. Tambah-tambah jika keputusan yang besar yang kita rasakan dapat berikan kesan yang sangat besar dalam kehidupan.

Terkadang kita risau sangat dengan apa yang orang akan fikir tetang kita.tapi takdelah plak nak risau apa yang Allah akan "fikir" tentang kita. Risaukan manusia tu melebih-lebih plak. Lebih dari takutkan Allah. Kan bagus kalau kita dapat tukar keutamaan tu.

Utamakan Allah dalam setiap amalan kita. Buat kerana-Nya, bukan kerana manusia atau asbab yang lain kerana Allah itu kekal tetapi yang selain dari-Nya adalah sementara.
Manusia bukannya boleh buat apa pun kalau Allah tak izinkan.
Pleased Allah then He will pleased you. InsyaAllah hidup senang kalau Allah yang kita tuju (",) .

Allah Ta’ala berfirman, Dijadikan indah pada (pandangan) manusia kecintaan kepada apa-apa yang disenangi dan diingini, yaitu wanita-wanita, anak-anak, harta yang banyak dari jenis emas, perak, kuda pilihan, binatang-binatang ternak, dan sawah ladang. Itulah kesenangan hidup di dunia. Namun di sisi Allah lah tempat kembali yang paling baik. (Ali Imran [3]: 14)

No comments: