Saturday, December 27, 2008

Kasih Ibu

Assalamualaikum...
Ibu engkau seorang wanita yang penyabar, pengasih lagi lembut hatimu..Aku tahu hatimu banyak terguris dalam membesarkan anak-anakmu, namun engkau tetap sabar..Engkau saggup terluka demi anak-anakmu..Ibu, engkau saggup berkorban apa sahaja demi kami..Engkau menatang kami bagai minyak yang penuh..

Namun apa yang kami telah berikan padamu??
Adakah kami mampu lakukan seperti yang telah engkau lakukan kepada kami??

Terbayang wajah ibu yang kepenatan dan kelesuan dek dimamah usia, aku jadi sayu..Sempatkah aku membalas segala jasa-jasanya??Mampukah aku menjadi seorang anak yang solehah??Seorang anak yang mendengar kata dan rela berkorban deminya??Semua persoalan ini telah lama aku fikirkan, namun tidak terjawab sehinggalah tiba saat dan waktunya..

Ibu, kau ampunkanlah segala dosa-dosa anakdamu ini andai aku telah mencalar perasaanmu..aku tidak berniat malah jauh sekali berhajat melakukan sedemikian..Ibu, aku tidak sanggup digelar anak durhaka..

Ya Allah besar benar nikmat yang Engkau kurniakan kepada kami dengan hanya mengurniakan seorang insan yang bergelar ibu kepada kami..

"Wahai Tuhanku tunjukkanlah aku supaya tetap bersyukur akan nikmatMu yang Engkau kurniakan kepadaku dan kepada kedua ibu bapaku dan supaya aku tetap mengerjakan amal soleh yang Engkau redhai. Berikanlah kebaikan kepadaku dengan memberi kebaikan kepada zuriat keturunanku. Sesungguhnya aku bertaubat kepadaMu dan sesungguhnya aku termasuk dalam golongan orang Islam (yang tunduk dan patuh kepadaMu)..Amin..."


Belaian Ibu
Artis : Hijjaz


Tertanam naluri keibuan amat mendalam
Di jiwa insan yang mendambakan kebahagiaan

Oh.. ibu


Di bahumu tergalas beban

Perjalananmu penuh rintangan

Kau titipkan kasih sayang

Sejujur pengorbanan

Tak ku nafikan


Di saat kita berjauhan

Rasa ingin ku berlari

Mendakapimu penuh girang

Bak si kecil kehilangan


Kau insan penyayang

Betapa ku merindu

Lembutnya belaian ibu

Membuatku terlena


Di wajah terlukis tenang

Debar di dada kau rahsiakan

Ku pastikan dikau aman

Dikurnia sejahtera

Tak ku lupakan


Di saat kita berjauhan

Rasa ingin ku berlari

Mendakapimu penuh girang

Bak si kecil kehilangan


Tiada aku tanpa ibu

Hanya (kau) satu didunia

Bertakhta dikau dijiwaku

Kau lah ibu yang tercinta


Kau insan pengasih

Betapa aku mengharap

Hadirnya restumu ibu

Membawaku ke syurga


Bersemi belaian kasih sayang nan berpanjangan

Darimu insan yang mendoakan kebahagiaan anak-anakmu

Oh... Ibu




No comments: