Tuesday, May 26, 2009

A faithful friend is the medicine of life

Maka janganlah kamu bersahabat dengan orang yang jahat perangainya,iaitu orang yang tidak dapat mengawal dirinya ketika marah dan ketika dia diransang oleh hawa nafsu syahwatnya.Dan Saidina Alqamah telah menghimpunkan segala akhlak yang baik dalam wasiatnya kepada anaknya ketika dia hendak meninggal dunia sambil berkata: Wahai anakku ;Apabila kamu mahu bersahabat dengan seseorang, maka bersahabatlah dengan orang yang:

1) Apabila engkau berkhidmat kepadanya maka dia akan memelihara engkau.


2) Apabila engkau bersahabat dengannya maka akan bertambah nilai dirimu


3) Apabila engkau ditimpa kesusahan ia akan turut sama menanggung kesusahanmu


4) Apabila engkau menolong dia nescaya dia akan membalas kebaikanmu


5) Apabila dia melihat akan kebaikan daripadamu nescaya dia akan mengambil berat tentangmu


6) Apabila dia melihat pada dirimu akan kejahatan,nescaya dia menutup kejahatan itu

7) Apabila engkau berkata nescaya dia membenarkan perkataanmu


8) Apabila engkau mengusahakan akan sesuatu perkara nescaya dia menolong engkau


9) Apabila engkau berselisih dengannya pada sesuatu nescaya dia akan mengalah.

12 comments:

humbleServant said...

bukan senang nak dapat sahabat yang macam tuh,

kita kena ada ciri2 ni sebelum kita nak mengimpikan sahabat sesempurna ni

bestnyer kalau ada kawan macam ni ",

insan_kerdil said...

to humble servant:

btol 2..sya sgt2 setuju..
kita x mungkin akan dpt sahabat sehebat 2 kalo kita sendiri pon xhebat.

maksud sya sukar utk kita dpt sahabat mcm 2..

insyaAllah, kalo kita besahabat krn Allah, x mustahil kita akan dpt sahabat cam 2..

lets become a faithful friend, then insyaAllah we can get a faithful friend too =)..

lillah said...

romlah....

:-)

nti kita crik lgi proverb len

hehe

~~

luv u!

insan_kerdil said...

yaaaaaaaa =)..

lps publish artikel 2, org nak inform lillah, tp x nmpk lillah o9 pon..2 yg x g tau lg..hehe

TQ ya 4 sharing =)..

luv u too =)..

p/s: btol la yg semlm 2, mmg slp org..teruk btol org..t'salah tafsir plak =)..sesungguhnya aku hanya insan yg kerdil yg khilaf mentafsir..huhu..sorry ek =)..

BalQis said...

Salam,

memang susah mahu dapat sahabat yang baik dan bagus begitu. Sunnguh, sebenarnya kita perlu menjadi sahabat yang baik dan bagus dulu kepada org lain, moga2 kita juga mendapat yang sama, InsyaAllah!

insan_kerdil said...

wasalam balqis =)..

ye saya setuju dgn saudari balqis =)..

insyaAllah moga kita semua dikurniakan sahabat2 yg sebaik 2..tp dgn syarat kita pon perlulah jd sahabat yg mcm 2 =)..

INSAN KERDIL said...

*Carilah sahabat yang bila mana memandang wajahnya teringat kita akan Allah, bila mendengar perbualannya iman kita bertambah, bila mendampinginya hati akan tenang....Itulah tanda sahabat yang sejati....

insan_kerdil said...

terima kasih pada INSAN KERDIL krn sudi b'kongsi ilmu =)..

lillah said...

insan kerdil bertemu INSAN KERDIL...

:)

lillah ada email lagu untukmu wahai insan kerdil...

lillah said...

utk insan2 yg kerdil... hehe.. ada kembar la plak.. :p

lirik untukmu sahabat :

Sahabat
Dalam kabut ku tercari-cari cahaya
Akhirnya ku temui sinar ceria diraut wajahmu

Andainya alam ini mampu berkata-kata
Pastilah pujian buat dirimu
Di waktu itu akulah yg bertuah
Punya sahabat sepertimu

Sahabat
Kau bimbing la ku menuju cahaya ilahi
Sahabat
Aku lemah mangharungi ranjau dunia

Sahabat
Aku ingin seperti mu dalam ketenangan
Menghadapi hidup ini

Sahabat ku bersyukur kerna mengenali dirimu
Ku harap moga kitakan bersama
Harungi segala suka duka
Moga kejayaan milik kita
Agar hidup menuju mulia

insan_kerdil said...

to lillah :
2 la..suddenly i got a twin..huhu..thanks (alhamdulillah) God 4 ur give =)..

ok..i got d ur email..hehe..ngah download..TQ ya sahabat..

luv u so much..huhu..windu la =)..
hehe..x sabo nak countdown utk bln jun nanti..hoho..

x sbr nak lalui hr esk..nak submit assgmnt..pas ni ok ckit kot..tp..huk3..assgmnt x siap lg la..

insan_kerdil said...

to INSAN KERDIL :

salam ukhuwah ya INSAN KERDIL..
syukran sudi melawat blog ana =)..

ana baru jer lepas melawat blog INSAN KERDIL..nice blog..perkongsian yg mantap..moga istiqamah dijalanNYA =)..

p/s: x sangka ek, we r using the same name..selamat b'kenalan =)..