Sunday, October 25, 2009

Buang tabiat???

A : Wei pe hal ko??

B : Nape aku wat salah ka?

A : Dah buang tabiat ke ko ni??

B : Memang pun, aku dalam usaha nak buang tabiat lama..Aku nak try “cipta” tabiat baru..Nape salah ke??

A : Takdelah..tapi pelik ar ko pakai cam ni..tak yah la nak tunjuk baik..

B : Haaa… sebab tu la aku nak kena berubah jadi baik, sebab aku memang tak baik la..tu yg aku usaha nak berubah jadi lebih baik..kalo aku dah baik pun aku nak berubah jadi lebih baik..ko tau tak??

A : Tau pe??

B : Allah tak tengok ko lawa ke x, tapi Dia tengok “baik” ke tak..

A : Aku tau la..tak yah la nak ceramah kat aku..Aku bukan budak kecik yg tak tau pe2..

B : Ooooo..kiranya selama ni ko memang tau la..habis nape tak buat??

A : Aku takde kekuatan la nak pakai cam ko ni..cam ustazah2 je..aku bukannya baik

sangat..

B : Takde kekuatan???? Erm pelik ar..bukan ke ko ni slalu “berkekuatan”..pantang org

suruh, ko mesti buat punyer, tapi bab ni ko takde kekuatan plak…pelik btol la ko ni..

A : Tak yah la perli aku…

B : Aku tak perli la..takde niat pun…ko jangan riso, aku tak suka perli2 ni…Cuma kutuk

sikit jer..hehe..

A : Kurang asam minah ni…

B : Haa..sebab tu la aku nak tambah..nak touch up, nak lebihkan..supaya yg kurang tu bertambah..ko ni..cam tak tau plak..cik kak ko tau tak???

A : Pe??

B : Kekuatan tu datang dari mana??

A : Ntah ?? malas aku nak pk..

B : Haaa…tengok…tu tabiat yg ko perlu buang..kalo ko x tau tanya la wei..xkan ko malu

kot ngan aku..memang bukan k oar kalo malu..sebab aku tau ko ni jenis sepsis yg x malu..

Sebenarnya kekuatan tu datang dr diri kta sendiri, keadaan persekitaran pun memainakn peranan gak, tapi tu hanya sebagai sokongan gak..tapi yg paling2 penting adalah diri kita sendiri…

A : Ko ni kan..kalo bab2 ceramah pandaiiii jer…

B : Bukan ceramah, Cuma kongsi idea jer…

A : Ye la…

Sahabat2 nape susah sangat kita nak berubah, sedangkan kita dah tahu benda tu tak betul?? Sebab kita takde kekuatan..betul ke???Hakikatnya sebab kita risau apa pandangan org lain pada kita..sebenarnya kekuatan tu kita boleh kawal sebab benda tu datang dari dlm diri kita sendiri..so, kalau kita nak kata sebab kekuatan, agak mustahil la..kita sebenarnya lebih mementingkan pandangan org lain..pandangan manusia lain..takut nanti bila kita dah berubah, org akan mengata dan perli, mengumpat pasal kita..Patut ke kita kisah tu semua??? Sebenarnya kita nak cari redha sape??redha manusia ke?? Ingat sahabat2..memang kita nak kena cari redha manusia..tapi cuma 2 org manusia jer..MAK AYAH…kat dunia ni kita cuma nak kena cari redha mak ayah supaya kita boleh grab redha Allah..tapi tujuan utuma kita hidup adalah utk kejar redha Allah..

Jadi jangan sekali2 malu nak buat baik..tapi malulah utk buat jahat..jangan kisah dengan kata2 manusia lain..yg penting kita tahu apa yg kita buat…sanggup ke kita menderita lama hanya kerana nak mengejar bahagia yg sementara??????? Fikir2 kan…hanya kita yg berhak keatas diri kita…jgn sia2kan “anugerah” ni…

No comments: