Saturday, January 9, 2010

Mak VS Ayah

Tajuk yg sangat simple. Mak atau ayah. Herm..mesti sahabat2 tertanya2 apa yg nak saya perkataknan kali ini. Herm..sebenarnya begini, lately rasa perasan satu fenomena. Ni bukanlah satu fenomena baru. Memang dah lama dah ada, sebab fenomena di pun berlaku dikalangan remaja jgak. Kiranya benda ni dah dibawak ke tua la. Wallahua’lam..


Alkisahnya begini: saya terperasan yang fenomena ANAK MAK atau ANAK AYAH. Perasan tak kita bila kita melebalkan cam tu, maknya kita secara tak langsung mendidik budak tadi supaya percaya dan melebihkan satu puhak aja. Contohnya bila org tu dikatakan anak ayah, maknanya apa2 hal pun dia secara terautomatik akan melebihkan ayah dia. Memang bagus mengutamakan ayah. Tapi perlu ingat, kedudukan ibu lebih tinggi dari ayah.

Ada jugak kes dimana anak tadi akan hilang respect pada mak dia bila dia dikatakan anak ayah (biasanya berlaku pada budak2 sebab diorang x mampu menilai dgn baik).


Inilah yg saya nak utarakan. Tak sepatutnya nak label seseorang tu ANAK MAK atau ANAK AYAH sebab memang semua orang adalah ANAK MAK DAN ANAK AYAH bukannya ANAK MAK ATAU ANAK AYAH. Jadi tak payahlah kita susah2 nak melabelkan org. memang dah hakikatnya cam tu. Kita sebagai golongan dewasa yang mampu berfikir seharusnya alert pasal benda ni. Jangan kita salah mendidik golongan kanak2 yg bakal menggantikan tempat kita nanti..


p/s: ni tengah ketandusan idea. Cuma ingin berkongsi pendapat.

No comments: