Friday, May 6, 2011

Kenapa perlu takut?


Pernah seorang sahabat saya menyuarakan kebimbangan untuk berkongsi dengan sahabat2 yg lain.
Sambil tersenyum saya membalas : "Awak rasa saya ni sempurna ke?"
Sahabat saya terdiam mendengar pertanyaan beliau yg hanya dibalas dengan pertanyaan kembali.
Saya kembali bersuara : "Janganlah bimbang, jika kita rasa ada keperluan untuk kita menegur, maka teruskanlah, insyaAllah, Allah akan membantu kita jika niat kita ikhlas."

Sahabat, tidak bermaksud, jika kita bercakap kita adalah manusia yg sempurna. Kerana kita semua tahu yg tiada manusia yg sempurna kecuali Nabi Muhammad s.a.w. Hanya baginda yg maksum dari segala dosa. Jika kita nak tunggu sehingga kita sempurna dahulu baru nak bercakap, nampak gayanya mati hidup balik pun kita tak layak nak bercakap. Iyalah, kitakan hanya manusia yg tidak sempurna, sampai bila2 pun tak layak nak menegur.

Sahabat kita kena ingat, manusia itu memang tidak sempurna. Dan memang itulah sifat manusia yg Allah telah ciptakan. Itulah tujuan kenapa kita harus bercakap. Harus sentiasa tegur-menegur. Harus sentiasa ingat-mengingatkan. KERANA KITA TIDAK SEMPURNA. Kita sentiasa perlukan peringatan dari sahabat2 semua. Jadi tidak salah jika kita ingin menegur sahabat2 kita yg kita rasa perlu ditegur. Cuma kita perlu ingat, biarlah dengan cara yang berhemat. Dengan cara yang selembut2nya.


Manusia itu sifatnya mudah lupa sahabat. Jadi janganlah rasa malu untuk menasihati atau menegur sahabat2 yang lain. Tidak salah sama sekali. Malah kita digalakkan berbuat demikian.

~Semoga kita semua diberikan kekuatan untuk menyuarakan kebenaran dan saling ingat-mengingatkan kearah perkara2 maa'ruf (kebaikan)..

Nabi Muhammad s.a.w telah bersabda : "Sampaikanlah dariku walau satu ayat..."

No comments: