Tuesday, May 17, 2011

Penyakit manusia sekarang..


Banyak yang ingin diluahkan, tapi tak terluah. Banyak yang ingin dikongsikan, tapi tak terkongsi. Dan banyak juga yang ingin disampaikan, tapi tak tersampai. Banyak benar perkara yang nak kita lakukan dalam hidup ini, tapi semua tu tak semestinya kita capai. Banyak kekangannya, banyak juga halangannya. Tapi kita manusia, kadang-kadang tak kenal erti putus asa. Lebih-lebih lagi jika kita terlalu inginkan sesuatu. Kita akan usaha dan terus berusaha. Kita seakan-akan tamak untuk memiliki sesuatu. "Kalau orang lain ada... aku pun mesti ada ...jugak"..Erm..manusia la katakan. Kita tak sedar, sebenarnya apa yang kita tak dapat tu bukan rezeki kita. Percayalah, setiap orang ada rezeki masing-masing. Kita tak perlu nak dengki atau cemburu dengan orang lain. Ini tak, pantang nampak orang lebih sikit. Mula la datang penyakit hatinya. Mulalah nak dengki dengan orang. Biarlah kita ni hidup bersederhana. Islam pun ajar kita bersederhana. Bak kata pepatah, "ukur baju di badan sendiri". Baru la diri tak terbeban.

Kadang-kadang kita merasa kita adalah yang terbaik. Baik dari semua aspek. Kita tak sedar ada yang lebih baik dari kita. Walau kita sedar pun, kita buat-buat lupa. Seakan-akan, I'm the best among the best. Kita ni insan yang terpilih (konon). Kita ni yang terbaik, dah tak ada manusia lain yang lebih baik dari kita dah. Tapi kita lupa, jikalau sekalipun tiada manusia yang boleh tandingi kita, tapi ada Zat Yang Maha Agung yang tak terlawan dek semua yang ada di langit dan di bumi. Sedarlah, jangan asyik sangat dengan nikmat sementara ni. Mentang-mentanglah semua orang 'mengangkat' darjatmu, ingatlah itu hanya di dunia. Di akhiranya macam mana?? Dah yakin ke kita ke Jannatul Firdaus??


Tidak kurang plak yang suka 'memakan' daging saudaranya sendiri. Ada tu, yang sanggup meratah hidup-hidup. Sudah tiada rasa belas kasihan langsung. Apa nak jadi dengan manusia-manusia sekarang?? Lupakah kita pada janji yang Maha Esa. Setiap perbuatan akan dibalas setimpal dengan apa yang kita lakukan. Walau amal @ perbuatan tu ibarat sebesar biji sawi. Ya Allah, manusia mudah lupa. Sebab itulah kita disuruh sembahyang 5 waktu sehari semalam. Untuk apa, untuk menegaskan "Allah Maha Besar". Perasankah kita, bila kita solat berapa kali kita melafazkan "Allahhuakbar"?? Kita akan melafazkan berulang-ulang kali. Setiap perbuatan kita mulakan dengan lafaz "Allahhuakbar". Nak mula sembahyang, angkat takbir dan baca lafaz. Sebelum rukuk, sebelum sujud, sebelum duduk diantara dua sujud dan sehinggalah kita selesai menunaikan sembahyang. Semuanya dimulakan dengan lafaz "Allahhuakbar (Allah Maha Besar)". Kita mungkin tertanya-tanya kenapa kita perlu mengulang lafaz yang sama, sebabnya supaya kita sedar dan tidak lalai dari mengingatiNya. Barulah kita rasa takut unutk melakukan perkara-perkara mungkar.

Macam-macam karenah, macam-macam perangai yang kita jumpa. Semua dari golongan manusia. Betullah orang kata, "rambut sama hitam, hati lain-lain". Dari luarannya sama, tapi dalaman hanya Allah saja yang tahu. Kadang-kadang luaran nampak baik, tapi dalaman belum tentu baik. Manusia ni ada yang pandai berpura-pura. Berpura-pura baik, tapi sebenarnya tak. Pura-pura nak tolong kita, tapi sebenarnya nak ambil kesempatan keatas kita. Pura-pura nak bagi nasihat, tapi sebenarnya nak menyesatkan kita. Betapa susahnya kita nak mengenal manusia,sebabnya, luaran belum menetukan dalamannya. Tapi senang sangat kita nak kenal Pencipta kita. DIA tak pernah berpura-pura, tak pernah menipu, sentiasa adil dan semuanya ada padaNya. Apa lagi yang kita nak dalam hidup ni?? Tak cukup lagi ke kita ada DIA ??
Tepuk dada tanya iman....



P/s : Mungkin ada yang pernah baca artikel ni sebab ni artikel lama yg saya amik dari bprivate blog saya...hehe..Sengaja post kat sini utk berkongsi dgn semua..Semoga bermanfaat..

No comments: