Thursday, February 26, 2009

solat oh solat..

"Bacalah kitab (Al-Quran) yang telah diwahyukan kepadamu (Muhammad) dan laksanakanlah solat. Sesungguhnya solat itu mencegah dari (perbuatan) keji dan mungkar. Dan (ketahuilah) mengingati Allah (solat) itu lebih besar (keutamaannya dari ibadah yang lain). Allah mengetahui apa yang kamu kerjakan : Surah Al-Ankabut, ayat 45

Selalu saja kita mendengar tafsir ayat ni. Sampaikan boleh hafalnya, cuma mungkin terlupa dari surah mana dan ayat yang keberapa. Kalau setakat tafsir ayat tu, orang cakap yang depan tu pun, kita sudah boleh teka apa yang ingin disampaikan kepada kita. Tapi kalau setakat ingat saja buat apa kalau tidak amal. Ibarat ilmu tanpa amal, tak ke sia-sia macam tu, lebih baik kalau kita tak tahu plak. Tapi kalau sudah tahu kita tak tahu dan tak pulak ambil inisiatif untuk belajar, bodohlah plak. Erm..macam-macam. Tapi betul lah, kita kan digalakkan untuk belajar, hatta ada pepatah mengatakan “belajarlah kamu sehingga kamu diusung ke liang lahad”. Tengok betapa pentingnya ilmu. Kita ni disuruh belajar sehingga ke akhir hayat kita. Belajar ni kan fardu ain. Tapi kalau setakat belajar dan tahu, tapi tak beramal, buat apa. Kan ke sia-sia, buang masa saja kita usaha untuk belajar kalau tak nak praktikkan.

Cakap pasal sembahyang ni pun satu lagi. Sah-sah memang semua dah tahu, cuma ada yang sudah arif atau yang kurang arif jer pasal sembahyang ni. Aku pasti sangat ramai jer yang arif pasal sembahyang ni. Erm..Cuma kadang-kadang kita susah sikit nak cari kekhusyukan dalam solat..Tak payah cakap korang, aku pun sama gak. Kadang-kadang kita dah cuba sebaik mungkin untuk lupakan perkara-perkara duniawi ni. Tapi biasalah, makin kita nak lupakan benda tu, makin la kuat bisiskan tu. Maklumlah, iman tak berapa kuat lagi. Tapi insyaAllah kita sama-sama tingkatkannya..

Erm..kalau berdasarkan ayat kat atas 2, maknanya kalau kita ni jenis sembahyang, secara tak langsung kita akan terhindar dari melakukan perkara maksiat. Tapi mesti kita akan tertanya-tanya, ramai jer yg jenis sembahyang, tapi masih lagi buat dosa dan maksiat. Pelik kan ?? Erm..xkan la apa yg Allah bagi tau 2 x betul kot. Sebenarnya bukan apa yg dijanjikan tak betul tapi ada faktor-faktor lain yang menyebabkan ia perlaksanaannya tak sempurna sekaligus menyebabkan keputusan yg diperoleh pon tak sama dari jangkaan awal... Nak tau kenapa ??

Erm..sebelum aku explain dengan panjang, aku nak tanya korang semua, kalo korang ada bela seekor kucing. Korang tatang kucing tu, macam menatang minyak yang penuh. Segala-galanya korang buat untuk kucing tu. Kiranya semua yang baik-baik lah. Pas tu mestilah korang mengharapkan sesuatu sebagai balasankan. Mestilah korang harap kucing tu jadi seekor kucing yang baik, dengar kata, rajin dan tak ngada-ngada. Betol tak ?? Kalau korang yang menyumbang tak seberapa tadi (kalau nak dibandingkan dengan apa yang Allah kurniakan kat kita) dah mengharapkan balasan yang macam-macam, cuba korang bandingkan apa yang Allah dah bagi kat korang dengan apa yang korang dah bagi kat kucing tu. Siapa yang lebih banyak menyumbang ?? Aku pasti korang lebih arifkan..

Erm..Dalam kes tadi, bagi orang-orang yang bersembahyang, sepatutnya mereka mestilah terhindar dari segala macam kemaksiatan yang berleluasa ini. Namun perlu diingatkan kembali, adakah solat sekadar solat. Maksud aku, mentang-mentanglah ayat itu hanya menyeru kita supaya menunaikan sembahyang (dari segi zahirnya), jadi kita hanya sembahyang atas nama sahaja..Biarlah apa yang kita buat itu diterima. Maknanya disini kita harus mengerjakan solat yang sempurna dan diterima oleh Allah. Takkanlah kita nak ‘bayar’ balik pemberian orang lain dengan ‘duit’ yang tak bernilai. Ibaratnya macam tu lah sekiranya kita hanya mengerjakan solat secara cincai jer. Asalkan sembahyang. Kes yang macam ni tak seharusnya berlaku. Apa perasaan kalian kalau pemberian kalian tak dihargai (tak dibalas)?? Mesti kalian akan terasa dan mungkin itu adalah pemberian yang terakhir dari kalian semua.

Sebagai seorang manusia, kita tidak tahu samada amalan kita diterima atau tidak. Kita hanya beramal dan yang menentukannya adalah Allah. Tetapi, secara logik akal, sekiranya (memang seharusnya) kita percaya dengan janji Allah, maka sudah semestinya kita dapat menilai apa yang telah kita buat (amalakan). Tafsir diatas boleh menjadi satu kayu ukur bagi kita untuk menilai keberkesanan ibadat solat kita tadi. Jika sekiranya ibadat solat kita adalah sempurna dan insyaAllah diterima oleh Allah, maka sudah tentu kita akan terhindar dari melakukan kemaksiatan.. Wallahualam…

No comments: