Tuesday, February 17, 2009

sabarlah sahabat..insyaAllah kami sentiasa disisi

Masa entah pukul berapa pagi, saya bangun untuk solat subuh (sebenarnya terjaga sebab kawan saya dah on lampu..hehe..terima kasih sahabat..), masa tu sahabat saya telah menyampaikan satu berita yang agak memeranjatkan saya..Ya Allah, bila saya dah dapat tahu cerita tu,hati saya rasa terusik. Saya rasa sangat-sangat sakit hati. Rasa bengang dan macam-macam lagi. Saya luahkan rasa tak puas hati saya pada sahabat tu. Tapi cepat-cepat sahabat saya tarbiahkan saya. Dia kata tu semua ujian dariNya, ada hikmahnya tu. Masa tu saya dikuasai rasa marah, jadi saya terbawa-bawa dengan perasaan marah tu. (Ya Allah nasib baik masa tu, kawan saya ada, kalau tak, mesti saya fikir yang bukan-bukan..Alhamdulillah kerana dikurnia sahabat yang baik macam..).Lepas tu, saya telah berjanji pada diri, saya tak boleh marah-marah, betul ada hikmahnya tu. Allah tu Maha Adil lagi Maha Mengetahui.

Hari tu saya rasa tak tenang, asyik teringat tentang berita tu. Masih teringat lagi apa yang dibualkan dengan sahabat saya tu (lebih kurang cam ni lah, tapi banyak yang da lupa):

sahabat: sahabat kita....
saya: Ya Allah nape boleh jadi cam ni. Bukan ke semuanya ok jer..
Sahabat: erm..sebenarnya dah lama saya rasa benda ni akan berlaku, cuma tunggu masa jer..
Saya: tapi semuanya nampak macam ok jer. Tak sangka plak nak jadi cam tu. Tak patut betul budak tu. ish..geram betul orang..
sahabat: takpe2..ada hikmahnya tu..
saya: tapi kesian la kat sahabat kita tu. tak pasal-pasal jadi macam tu.
sahabat: sebenarnya kita patut bersyukur, sebenarnya sahabat kita bukan mangsa, cuma Allah nak tolong sahabat kita tu. Lagipun memang sahabat kita layak dapat lebih dari tu. Allah tu adil.
saya: erm...

Sebenarnya hati saya masih rasa bengang, tapi selepas dipertimbangkan balik, betul gak apa yang sahabat saya cakap. Memang betul pun. Sebagai seorang sahabat, kami akan cuba untuk memberikan semangat dan mengembirakan sahabat kami selagi yang termampu, disamping berdoa padaNYa..Hanya DIa yang punyai segalanya..Semoga sahabatku diberi kekuatan dan ketabahan dalam menempuh ujian ini.

p/s : Jangan sedih-sedih sahabat. Sahabatmu masih ramai. InsyaAllah kami akan bantu yang mana termampu. Kalau rasa sedih atau tertekan, jangan simpan sorang-sorang, bahaya..takut migrain plak, kongsi-kongsilah. Mana tahu kami dapat membantu.Yang hilang hanya sorang, tapi yang berganti insyaAllah makin ramai.Kalau tak ramai pun, insyaAllah Allah gantikan dengan yang lagi baik. Sabar banyak-banyak.

No comments: