Saturday, March 5, 2011

Tak ruginya ^_^..


Kita seringkali berkira utk menderma. Mungkin ada dikalangan kita yg berkira utk menderma kerana mereka agak khuatir akan kehabisan harta mereka atau mungkin juga mereka memandang ia sebagai satu bentuk pembaziran.

Setiap kali org datang meminta derma kpd kita, mungkin terlintas difikiran kita segala macam perasaan yg tidak senang, ada saja yg terlintas difikiran :

"Ah, penat jer aku kerja, senang-senang jer mereka nak duit aku.."
"Buat apa aku kasi, nanti berkuranglah duit aku. Diorang ni ntah sape-sape jer.."
"Kalo diorang nak, usahalah sendiri, ni suka-suka nak mintak dari aku.."

Dan macam-macam lagi yg menghasut. Ingatlah apa saja buah fikiran jahat diwaktu itu, itu semua adalah tipu daya sayaitan dan hawa nafsu jahat diri kita sendiri. Jadi kita harus hentikan semua godaan itu. Jangan kita nak memenatkan kepala, jangan kita nak mensesakkan fikiran kita. Jika tak nak kasi derma, sudahlah, jangan la nak menuduh macam-macam.


Kita pula jangan la nak terlepas pandang :
Sape kata semua yang kita ada tu memang hak kita? Kita kena ingat, itu semua pinjaman dari Allah, mungkin Allah mentakdirkan kitalah orangnya. Orang yg terpilih utk diberi kekayaan. Sebenarnya ia adalah ujian yg besar bagi kita. Sebenarnya Allah nak lihat sejauh mana kejujuran kita apabila melaksanakan amanah yg Allah dah berikan tu. Sejauh mana kita laksanakan semua perintahNYA dan suruhanNYA..

Saya menyeru pada diri sendiri dan sahabat-sahabat sekalian, jika kita mempunyai pendapatan atau gaji atau upah atau pemberian atau hadiah atau seangkatannya, yang boleh dimanfaatkan, maka manfaatkanlah ia sebetulnya. Janganlah kita mensia-siakannya.


“Tidak akan dikurangi harta dengan sebab bersedekah, Allah tidak menambah keampunan seseorang hamba melainkan seseorang itu ditambahkan dengan kemuliaan. Tidaklah seseorang itu merendah diri kerana mengharapkan keredhaan Allah melainkan akan diangkat darjatnya” ;(Riwayat Muslim)

No comments: