Monday, March 21, 2011

Bagaikan air yg mengalir

Cuba kita lihat sungai. Airnya laju mengalir dari hulu ke hilir sungai..Namun dalam merentasi susur aliran untuk kehilir sungai, bermacam-macam yang perlu ditempuh. Bermacam-macam halangan yang terpaksa dilalui. Ada saja yang menghalang dan mengganggu.. Gangguan dari sekecil-kecil batu sehingga sebesar-besar batu, gangguan dari ranting2 pokok, batang pokok, dan bermacam-macam lagi. Namun air tu "tak pernah putus asa". Diredah dan ditemuh semua itu. Mungkin halangan tadi menyebabkan arus air semakin perlahan dan perlahan, namun ia masih berusaha untuk terus mengalir. Ia tak kan penah berputus asa dalam menuju ke hilir sungai. Selepas bersusah menghadapi rintangan2 tu, sudah pastilah arus air tadi akan kembali laju..


Begitulah juga kehidupan bersilaturahim kita. Dalam kita bersiaturahim dengan keluarga, sanak saudara dan muslimin dan muslimat serta persahabatan dengan sahabat2 kita. Hubungan tu takkan selamanya "lancar" tanpa apa2 gangguan. Sangat mustahil bagi kita mengimpikan satu keadaan yg baik2 tanpa sebarang gangguan atau ujian. Hidup kita ni ada 1001 kemungkinan. Sama ada ia adalah sesuatu yg kita boleh jangka atau ia adalah sesuatu yg diuar jangkaan kita.

Daripada Anas r.a. bahawasanya Nabi s.a.w. bersabda :
" Janganlah kamu saling benci-membenci, dengki-mendengki, belakang-membelakangi dan pulau-memulau. Dan jadilah kamu hamba-hamba Allah yang bersaudara (dengan berkasih-sayang dan ziarah-menziarahi). Dan tidak halal bagi seorang muslim meninggalkan (memulaukan) saudaranya lebih dari 3 hari ". Hadis riwayat Bukhari dan Muslim.

Dari : Riwayat al-bukhari
Rasulullah s.a.w bersabda yang maksudnya:”Sesiapa yang ingin diluaskan rezekinya, dipanjangkan umurnya, maka hendaklah ia memanjangkan silaturrahim”



"Patutkah manusia menyagka bahawa mereka akan dibiarkan dengan hanya berkata : "Kami beriman", sedang mereka tidak diuji (dengan sesuatu cubaa)? Dan demi sesungguhnya! Kami telah menguji orang-orang yang terdahulu daripada mereka, maka (dengan ujian yang demikianlah), nyata apa yang diketahui Allah tentang oarang-orang yang sebenar-benarnya beriman, dan nyata pula apa yang diketahuiNYA tentang orang-orang yang berdusta" ; Surah Al-Ankabut, Ayat 2-3

Jadi, kesimpulannya, jangan dikenang benda yg tak baik, hanya ingat benda-benda yg baik sahaja kerana ia bisa merosakkan ikatan silaturahim antara kita. Yang lepas tu biarlah lepas, yg penting kita jaga yg kedepan ni. Manusia mana ada yg sempurna.. Mungkin kekhilafan tu hanyalah satu ujianNYA utk melihat sejauh mana keikhlasan kita dalam bersilaturahim. Jadi jangan sekali2 memeutuskan silaturahim..

P/s : Ya Allah, jangalah Engkau jadikan kami hamba yg mensia2kan apa yg telah Engkau kurniakan pada kami..Tunjukkanlah kami sebaik2 cara untuk bersyukur atas nikmatMU..

No comments: